Критерії оцінювання учнів із зарубіжної літератури
Критерії оцінювання та вимоги до виконання письмових робіт
Вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів
Загальні вимоги до ведення учнівських зошитів
Правильне, грамотне і охайне виконання письмових завдань привчає учня до систематичної праці, формує повагу до неї, звичку до чистоти, охайності та порядку.
Усі записи в зошитах учні повинні виконувати з дотриманням таких вимог:
- писати охайно, розбірливим почерком, синім чорнилом;
- зберігати поля з зовнішньої сторони;
- вказувати дату виконання роботи;
- вказувати, де виконується робота (класна чи домашня), позначати номер вправи, приклада, задачі;
- креслення виконувати олівцем (у випадку необхідності – із застосуванням лінійки та циркуля), а умовні позначення до них підписувати ручкою;
- дотримуватися абзаців, однакових інтервалів між словами, дописувати кожен рядок до кінця, орієнтуючись на правила переносу, не виходячи за межі рядка;
- якщо потрібно виправити помилку, учень має закреслити неправильно написану літеру чи цифру навкіс і замість неї зверху написати потрібну літеру чи цифру. Якщо треба замінити слово, словосполучення, речення чи приклад у ході виконання роботи, то те, що підлягає зміні, слід охайно закреслити тонкою горизонтальною лінією, а не витирати гумкою, замальовувати коректором чи брати в дужки (дужки є пунктуаційним знаком), і далі написати правильно;
виправлення (закреслення чи поновлення) написаного робити ручкою, а не олівцем!!!
Загальні вимоги до перевірки письмових робіт
Усі записи, помітки й виправлення в учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
Виявлені помилки чи неправильно вжите слово вчитель підкреслює або закреслює скісною рискою, надписуючи правильно, і ставить помітку на полях. Виправляти неправильний результат по написаному не дозволяється.
Виявлені помилки позначають так:
орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (і - орфографічна, v - пунктуаційна, г - граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на березі тип помилки, проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки;
лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, росіянізми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові
помилки (логічні - втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні - неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й
в цьому ж рядку вказують тип помилки (л - лексична, с - стилістична, з - змістова помилки). 1
Вимоги до виконання і перевірки письмових робіт з зарубіжної літератури
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з зарубіжної є:
- відповідь на поставлене в підручнику або викладачем запитання;
- написання навчальних класних і домашніх творів;
- виконання самостійних творчих робіт (написання віршів, оповідань, есе, створення проектів, підготовка доповідей, рефератів тощо);
- робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, передбачені чинними програмами;
- тестування;
- складання планів (простих і складних);
- складання таблиць, схем римування, партитур, написання конспектів, робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами, додатковою науковою, критичною та словниково-довідковою літературою та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
Основними видами класних і домашніх усних робіт із зарубіжної літератури є:
- виразне читання художніх текстів;
- відповідь на поставлене в підручнику або викладачем запитання;
- складання усних навчальних класних і домашніх творів різних жанрів і обсягу;
- читання напам‘ять;
- переказ (докладний і стислий) тощо.
Основними видами контрольних робіт із зарубіжної літератури є:
- тест;
- відповіді на запитання;
- контрольний літературний диктант;
- анкета головного героя;
- комбінована контрольна робота;
- письмові контрольні твори
Кількість тематичних контрольних робіт із зарубіжної літератури у 5кл. – 5, у 6 -11 класах - не менше шести на рік .
Кількість контрольних творів із зарубіжної літератури визначається за класами:
6-11 класи - один контрольний твір на семестр (у першому семестрі п’ятого класу учні творів не пишуть).
Кількість і призначення учнівських зошитів
Для виконання основних видів класних і домашніх письмових робіт із зарубіжної літератури в учнів має бути по одному зошиту .
Для контрольних робіт із зарубіжної літератури використовують по одному зошиту.
Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
Зошити для контрольних робіт мають зберігатися протягом навчального року.
Порядок перевірки письмових робіт
Зошити для навчальних класних і домашніх робіт перевіряють:
у 5 класах-перевірка кожної роботи,
у 6 класах - двічі на тиждень;
у 7-9 класах - 2-3 рази на місяць;
у 10-11 класах - двічі на місяць.
Оцінки за ведення зошитів із зарубіжної літератури виставляють один раз на місяць окремою колонкою в журналі і враховують як поточну до найближчої тематичної атестації.
Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії:
наявність різних видів робіт;
грамотність (якість виконання робіт);
охайність;
уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
Виставляючи оцінку за ведення зошита з зарубіжної літератури, викладач обов’язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки, але кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяць).
Ведення зошитів з зарубіжної літератури оцінюється оцінкою від 1 до 12 балів.
Орфографічний режим
Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками .
Між класною та домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
Дату класної, домашньої чи контрольної роботи з зарубіжної літератури записують так: в першому рядку дату записують словами, а в другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна). У зошитах із зарубіжної літератури в 10-11 класах можливим є й інше оформлення: в першому рядку записують вид роботи, а на полі цього ж рядка зазначають дату цифрами.
У зошитах для контрольних робіт із зарубіжної літератури записується дата й тема, у межах якої виконується контрольна робота.
Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
Пам’ятка з вивчення стану ведення учнівських зошитів
1. Наявність зошитів у всіх учнів класу.
2. Якість підпису зошитів. Дотримання єдиних вимог.
3. Обсяг роботи (зіставлення зробленого на уроці і вдома.
4. Характер письмових робіт (репродуктивний, творчий).
5. Рівень диференціації навчальної діяльності учнів.
6. Рівень навчальних досягнень учнів (визначається в основному за зошитами для контрольних робіт).
7. Якість виконання практичної частини навчальних програм.
8. Систематичність та якість виконання домашніх завдань.
9. Перевірка зошитів учителями (періодичність перевірки відповідно до вимог МОН України, якість перевірки, характер оцінки письмових робіт, дотримання критеріїв оцінювання).
10. Ефективність роботи над помилками (методи виправлення, наявність системи роботи над помилками).
11. Культура ведення, каліграфія.
12. На основі чого виставляються оцінки за зошити в журнал теоретичного навчання. Відповідність оцінок за письмові роботи в журналі оцінкам у зошитах.
Пам’ятка перевірки ведення зошитів
№ |
Зміст роботи |
|
1 |
Назва предмета |
|
· Клас |
||
· Кількість зошитів |
||
· Кількість учнів у групі(класі) |
||
2 |
Дотримання єдиного мовного режиму: |
|
· Підпис |
||
· Зовнішній вигляд |
||
· Культура ведення (додержання полів, назва робіт, дата, наявність схем, підкреслень, чистота виконання) |
||
Наявність робочих зошитів та зошита для контрольних робіт |
||
3 |
Зміст робіт, відповідність їх вимогам програми |
|
· Різноманітність видів робіт |
||
· Рівень складності робіт |
||
4 |
Обсяг і характер робіт: |
|
· Кількість сторінок у класній та у домашній роботі |
||
· Робіт за зразком (класних і домашніх) |
||
· Кількість творчих робіт (класних і домашніх) |
||
Кількість самостійних робіт (класних і до-машніх) |
||
5 |
Система письмових робіт (класних і домашніх): |
|
· Всього робіт |
||
Співвідношення за обсягом між домашніми і класними роботами |
||
· Систематичність ведення письмових робіт (на уроках і вдома) |
||
6 |
Наявність диференційованого та індивідуального підходів |
|
7 |
Система роботи над помилками, грамотність |
|
8 |
Оцінювання письмових робіт, відповідність оцінок нормам |
|
9 |
Робота викладача з зошитами (система перевірки, якість перевірки, методи ви-правлення помилок, зразки та записи викладача) |
|
10 |
Виставка зошитів |
|
11 |
Дозування домашніх завдань, їх диференціація |
|
12 |
Висновки і пропозиції |
ВИДИ ПОМИЛОК У ПИСЬМОВІЙ РОБОТІ |
|
З (змістові) |
Не розкрито тему переказуваного тексту. Нечітко передано головну думку тексту. Додано щось зайве. Про щось сказано недостатньо. Порушено послідовність викладу. |
Л (лексичні) |
Слово вжите в невластивому йому значенні. Невиправдано повторюється слово або спільнокореневі слова. Вжите російське слово замість українського. Вжите зайве слово. |
Г (граматичні) |
Ужите неправильно утворене слово. Використане перекручене або спотворене слово. Слова неправильно поєднані між собою. Неправильно побудоване речення. |
І (орфографічні) |
Слово записане з порушенням правил щодо написання літер, які позначають ненаголошені голосні звуки, приголосні звуки, що уподібнюються, неправильно вжито м»який знак або апостроф і т.ін. |
V (пунктуаційні) |
Неправильно розставлені розділові знаки. |
Критерії оцінювання письмових робіт (творів та переказів)
Рівні |
Бали |
ПОМИЛКИ за зміст (З) |
Грамотність |
|
І + V |
Л + Г + Ст. |
|||
І |
1 |
Окремі речення |
15 — 16, > |
9 — 10 |
2 |
Окремі фрагменти |
13 — 14 |
||
3 |
Менше ½ норми |
11 — 12 |
||
ІІ |
4 |
7 |
9 — 10 |
7 — 8 |
5 |
6 |
7 — 8 |
||
6 |
5 |
5 — 6 |
||
ІІІ |
7 |
4 |
4 |
5 — 6 |
8 |
3 |
3 |
||
9 |
2 |
1 + 1 (негр.) |
||
ІV |
10 |
1 |
1 |
3 |
11 |
— |
1 (негр.) |
2 |
|
12 |
— |
— |
1 |
|
Негрубі помилки, повторювані й однотипні. У підрахунку помилок: 2 негрубі вважати за одну помилку; повторювані — за одну; однотипні — на одне правило, але в різних словах — різні помилки; 5 виправлень — 1 помилка. План — не враховується. Для творів. Якщо обсяг твору значно перевищує середній, то + 1бал (або — 1 бал). |
Оцінюючи письмові роботи (перекази, твори), враховують наявність:
1) орфографічних та пунктуаційних помилок, які підраховуються сумарно, без диференціації (перша позиція);
2) лексичних, граматичних і стилістичних помилок (друга позиція).
Загальну оцінку за мовне оформлення (МО) виводять таким чином:
до бала за орфографію та пунктуацію додають бал, якого заслуговує робота за.кількістю лексичних, граматичних і стилістичних помилок, одер-жана сума ділиться на 2:
МО — 3 — 5 : 8 б. (8 + 8): 2 = 8 б.
І +V Л+Г+Ст.
Під час виведення єдиної оцінки за письмову роботу до кількості балів, набраних за зміст переказу чи твору, додається кількість балів за мовне оформлення і їхня сума ділиться на 2:
З — 2: 9 б. МО — 4 + 6: 7 б. (9+7): 2 = 8 б.
При цьому якщо частка не є цілим числом, вона закруглюється в бік більшого числа.
Остаточний вигляд запису: З — 2 : 9 б. МО — 3 — 5 : 8 б. 9 б.
ації змісту освіти.