Положення про сімейну освіту
Зарахування до закладу освіти на сімейну (домашню) форму здобуття освіти
проводиться зазвичай до початку навчального року.
Переведення здобувачів освіти на сімейну (домашню) форму здобуття освіти може
відбуватися протягом навчального року, але не пізніше ніж за 3 місяці до проведення
річного оцінювання результатів навчання здобувачів чи державної підсумкової атестації
(далі - атестація).
Зарахування осіб до закладу освіти для здобуття освіти за сімейною (домашньою)
формою може здійснюватися незалежно від наявності вільних місць у класі.
Зарахування (переведення) на сімейну (домашню) форму здобуття освіти
здійснюється зазвичай на навчальний рік.
6. Облік здобувачів освіти за сімейною (домашньою) формою здійснюється
відповідно до Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 року № 684.
7. Керівник закладу освіти, в якому організовано сімейну (домашню) форму здобуття
освіти, забезпечує реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти
шляхом:
розроблення індивідуальних навчальних планів та індивідуальних програм розвитку
(у разі потреби);
організації та проведення консультацій (у разі потреби) та оцінювання результатів
навчання здобувачів освіти (далі - оцінювання);
надання доступу здобувачам освіти до безоплатного користування підручниками,
навчальними посібниками та іншою літературою бібліотечного фонду, навчальною,
науковою, виробничою, культурною, спортивною інфраструктурою закладу освіти тощо.
Керівник закладу освіти здійснює контроль за виконанням педагогічними
працівниками та здобувачами освіти індивідуальних навчальних планів, індивідуальних
програм розвитку.
Керівник закладу освіти ознайомлює здобувачів освіти, їх батьків, інших законних
представників (одного з них) із порядком організації відповідної індивідуальної форми
здобуття освіти (у тому числі з порядком і періодичністю оцінювання), визначеним цим
Положенням та іншими актами законодавства у сфері загальної середньої освіти.
8. Індивідуальний навчальний план розробляється у порядку, визначеному Законом
України «Про повну загальну середню освіту».
Батьки, інші законні представники здобувачів освіти, які проживають на
неконтрольованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення, території,
на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану,
карантин, а також у разі настання інших обставин, які об’єктивно унеможливлюють
відвідування закладу освіти, можуть надіслати скановану копію підписаного ними
індивідуального навчального плану будь-якими засобами зв’язку (факсом, електронною
поштою тощо).
Індивідуальним навчальним планом можуть визначатися форми та засоби
оцінювання.
9. До розроблення індивідуального навчального плану, індивідуальної програми
розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за сімейною
(домашньою) формою, можуть залучатися фахівці, які відповідно до законодавства
забезпечують психолого-педагогічний супровід таких осіб.
10. При організації індивідуальної форми здобуття освіти оцінювання, у тому числі
атестація, здійснюється відповідно до законодавства у сфері загальної середньої освіти та
особливостей, визначених цим Положенням.
Для здобувачів освіти за сімейною (домашньою) формою оцінювання може
відбуватися разом з іншими здобувачами освіти відповідного класу за розкладом,
визначеним закладом освіти, або окремо від них.
Заклади освіти забезпечують ознайомлення здобувачів освіти з переліком питань, за
якими здійснюється оцінювання.
Засоби оцінювання визначає педагогічний працівник з урахуванням змісту
індивідуального навчального плану (за його наявності).
Завдання для оцінювання складає заклад освіти з урахуванням очікуваних результатів
навчання (відповідно до освітньої програми та навчальних програм з окремих навчальних
предметів (інтегрованих курсів) (далі - навчальні предмети), а також особливостей
засвоєння освітньої програми, визначених індивідуальним навчальним планом (за його
наявності).
Результати підсумкового оцінювання фіксуються у класному журналі на сторінці для
обліку навчальних занять та оцінювання учнів класу.
Прізвища учнів , що зараховані на сімейну (домашню) форму навчання вносяться у
списки учнів класу на сторінках обліку навчальних осягнень останніми номерами.
Результати оцінювання та рекомендації батькам, іншим законним представникам
щодо організації подальшого навчання зазначаються у свідоцтві досягнень.
11. За результатами річного оцінювання та/або атестації здобувача освіти педагогічна
рада закладу освіти може прийняти одне з таких рішень:
1) про продовження здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою - у разі
встановлення рівня результатів навчання здобувача освіти не нижче середнього;
2) про переведення здобувача освіти на інституційну форму здобуття освіти - у разі
встановленння початкового рівня результатів навчання або непроходження здобувачем
освіти річного оцінювання та/або атестації без поважних причин з одного або кількох
навчальних предметів (інтегрованих курсів) (переведення здійснюється на одну з
інституційних форм здобуття освіти, обрану повнолітнім здобувачем освіти або одним з
батьків, інших законних представників).
Підпункт 2 цього пункту не застосовується до здобувачів освіти, які із поважних
причин (стан здоров’я, збройний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном, на
неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення,
території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного
стану тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти.
12. Видача документів про освіту встановленого зразка, у тому числі з відзнакою, та
відзначення успіхів здобувачів освіти за сімейною (домашньою) формою (нагородження
похвальними листами, грамотами тощо) здійснюється відповідно до законодавства.
ІІ. Сімейна (домашня) форма здобуття освіти
1. Сімейна (домашня) форма може бути організована для осіб віком до 18 років,
батьки, інші законні представники яких виявили бажання організовувати освітній процес
самостійно з урахуванням здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду
своїх дітей, для забезпечення їх індивідуального темпу засвоєння освітньої програми.
Батьки, інші законні представники здобувачів освіти можуть на договірних засадах
залучати до організації здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою інших
суб’єктів освітньої діяльності, у тому числі суб’єктів, які забезпечують здобуття
неформальної освіти.
2. Батьки, інші законні представники обирають заклад освіти, до якого зараховується
дитина для здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою.
Заклад загальної середньої освіти за територією обслуговування не може відмовити в
зарахуванні особи на сімейну (домашню) форму здобуття освіти (територія
обслуговування визначається відповідно до Порядку зарахування, відрахування та
переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної
загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України
від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 травня
2018 року за № 564/32016).
3. Для запобігання порушень прав дітей та забезпечення виконання обов’язків батьків,
інших законних представників заклад освіти інформує відповідну службу у справах дітей
про зарахування (переведення) здобувачів освіти на сімейну (домашню) форму.
4. Для спостереження за навчальним поступом здобувачів освіти батьки, інші законні
представники можуть використовувати портфоліо, в якому фіксуються результати
навчання.
5. Здобувачі освіти за сімейною (домашньою) формою проходять підсумкове
(семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також
атестацію.
За бажанням одного з батьків, інших законних представників здобувача освіти, який
навчається за Державним стандартом початкової освіти, завердженим постановою
Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 (далі - Державний стандарт
початкової освіти), індивідуальним навчальним планом може бути визначено проведення
оцінювання додатково (більше двох разів на рік). Таке оцінювання проводиться як
формувальне та відбувається шляхом спостереження за здобувачем освіти у різних видах
навчальної діяльності або за допомогою інших засобів формувального оцінювання.
Для здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти,
формувальне та підсумкове оцінювання відбувається за спільної участі педагогічного
працівника та одного з батьків, інших законних представників може бути організовано в
освітньому середовищі, звичному для здобувача освіти.
Навчальний час для проведення формувального оцінювання визначає заклад освіти
відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу V цього Положення, але не більше ніж 4
навчальні дні упродовж навчального року (з урахуванням вимог до організації освітнього
процесу відповідно до державних санітарних правил і норм).
ІІІ. Відповідальність педагогічних працівників
1. Педагогічні працівники мають знати Положення про сімейну (домашню) форму
здобуття повної загальної середньої освіти Задністрянського ліцею. Незнання або
нерозуміння норм цього Положення не є виправданням невиконання обов’язків
педагогічними працівниками. Заклад забезпечує публічний доступ до тексту Положення
через власний офіційний сайт.
2. Прийняття принципів і норм Положення засвідчується підписами членів
педагогічного колективу.